Blog

The Charging Experience

18 jan 2018blog In Januari 2018 Harm-Jan Idema of the Living Lab Smart Charging was part of a Dutch delegation visiting San Francisco to discuss the possibilities of smart e-mobility, charging infrastructure and smart charging.  In meetings with Californian EV-experts the delegation will share their views and experiences. This was Harm-Jan's introduction: This week I’m part of a Dutch delegation [..]

Lees verder

Nederland nog lang niet klaar voor emissieloos elektrisch rijden

06 nov 2017BLOG Het nieuwe kabinet spreekt in het regeerakkoord de ambitie uit dat het Nederlandse wagenpark uiterlijk in 2030 emissieloos is. Het kabinet gaat voor een slim en duurzaam vervoersysteem. Op zich is dat te prijzen, maar dat dit pas in 2030 gerealiseerd moet zijn is helaas weinig ambitieus. Elektrische voertuigen kunnen een grote rol spelen bij het behalen van die doelstellingen. Tenminste als we [..]

Lees verder

Tienduizenden nieuwe elektrische rijders nodig voor slim laden

14 sep 2017BLOG De Volkskrant meldde vorige week dat Nederland wereldwijd koploper is op het gebied van elektrisch rijden. Daar mogen we trots op zijn. Het is vooral de infrastructuur voor laden die onze positie zo bijzonder maakt. De laadpalen waaraan automobilisten hun kabel leggen om de accu op te laden zijn slim, innovatief en volop in ontwikkeling. Living Lab Smart Charging is een open platform met [..]

Lees verder

Electric trucks, chapter 4: Energy delivery

14 sep 2017BLOG [in the blog series: Electric trucks: economically and environmentally desirable but misunderstood] By Auke Hoekstra   Chapter 1 Energy supply Chapter 2 Motor Chapter 3 Energy storage Chapter 4 Energy delivery Diesel Fuel <30% efficient Gasoline tank Gas [..]

Lees verder

Electric trucks, chapter 3: Energy storage

31 aug 2017BLOG [in the blog series: Electric trucks: economically and environmentally desirable but misunderstood] By Auke Hoekstra   Chapter 1 Energy supply Chapter 2 Motor Chapter 3 Energy storage Chapter 4 Energy delivery Diesel Fuel <30% efficient Gasoline tank Gas [..]

Lees verder

New kid on the block: Smart Charging

22 aug 2017BLOG Deel 3 In de vorige blogs hebben jullie allereerst kunnen lezen waarom protocollen van belang zijn. Waar er binnen mobiele telefonie al afspraken zijn en systemen dezelfde “taal” spreken, is dit nog niet het geval in de wereld van elektrisch vervoer. Om ook deze systemen te laten communiceren, zijn er verschillende protocollen ontwikkeld. Maar wat is het onderlinge verschil, en wat doen [..]

Lees verder

Deze drie basisprincipes van een duurzaam energiesysteem geven je hoop in tijden van wanhoop

19 aug 2017BLOG Blog Eric van Kaathoven Van al het nieuws over klimaatverandering dat ons de laatste tijd bereikt, zou je bijna depressief worden. Tegelijkertijd zijn er tekenen die een ongebreideld optimisme rechtvaardigen. Zo zijn de contouren van een volledig duurzaam energiesysteem al zichtbaar. Als ik weer eens geconfronteerd wordt met afbrekende ijsschotsen, warmterecords, nieuwe deadlines voor [..]

Lees verder

Electric trucks, chapter 2: Motor

17 aug 2017BLOG [in the blog series: Electric trucks: economically and environmentally desirable but misunderstood] By Auke Hoekstra   Chapter 1 Energy supply Chapter 2 Motor Chapter 3 Energy storage Chapter 4 Energy delivery Diesel Fuel <30% efficient Gasoline tank Gas [..]

Lees verder

Wegwijs in het oerwoud van protocollen

10 aug 2017BLOG Deel 2 Sinds ik in 2010 in het elektrisch vervoer domein betrokken ben geraakt, heb ik een aantal nieuwe protocollen zien ontstaan. Soms van achter de tekentafel, maar vaak vanuit de praktijk – “Ik wil iets, maar er is geen protocol voor, dus ik creëer zelf een nieuw protocol”. Sommige van de protocollen zijn in de praktijk gebruikt bij netbeheerder Enexis of bij ElaadNL, en sommige [..]

Lees verder

Electric trucks, chapter 1: Energy supply

03 aug 2017BLOG [in the blog series: Electric trucks: economically and environmentally desirable but misunderstood] By Auke Hoekstra   Chapter 1 Energy supply Chapter 2 Motor Chapter 3 Energy storage Chapter 4 Energy delivery Diesel Fuel <30% efficient Gasoline tank Gas [..]

Lees verder

De ICT van elektrisch rijden waarover je móet weten

01 aug 2017BLOG Deel 1 Tegenwoordig is het heel normaal dat onze mobiele telefoon het overal in Europa “gewoon doet”. Soms staat er wel een andere naam van een provider in de hoek van het scherm, maar toch krijgen we aan het einde van de maand één rekening van onze eigen provider met daarop alle kosten. Op de achtergrond zijn hier vele verschillende systemen bij betrokken. Zowel bij je eigen provider [..]

Lees verder

Electric trucks: economically and environmentally desirable but misunderstood

27 jul 2017BLOG By Auke Hoekstra In this blog series we will calculate the cost per kilometer of a heavy-duty long-haul battery electric truck. The real thing! We add this option to the comprehensive report “The Future of Trucks” that the International Energy Agency published this month. This report strangely omits this option from its comparison, even though we will see it is both the best way to combat [..]

Lees verder

Massale opslag duurzame energie: Nederland heeft de sleutel

12 jul 2017BLOG Door René Bastiaans  De stelling die Marten Fluks opwierp in Trouw (Opinie, 11 april 2017) is zeer relevant: “De opslag van duurzame energie moet vol op de politieke agenda komen”. Ik doe daar graag nog een flinke schep bovenop. De nieuwe regering moet de Nederlandse sleutel naar een succesvolle energietransitie nu volop gaan benutten. Want die is er al. De naam: Smart [..]

Lees verder

Cybersecurity? Dat moeten we nú al regelen!

23 mrt 2017BLOG Op het moment van schrijven rijden er in Nederland 13.500 volledig elektrische auto’s en 99.100 plug-in hybrides. Deze auto’s gebruiken allemaal ons energienet om zich van ‘brandstof’ te voorzien. Het is dus belangrijk dat we deze energievraag in goede banen leiden, vandaar ook dat Smart Charging [1] belangrijk is. We moeten immers zorgen dat de energieproductie met de [..]

Lees verder

Massale doorbraak van elektrische auto: crux bij gemeenten

15 dec 2016BLOG Door bij de uitvraag van nieuwe laadinfrastructuur nu al rekening te houden met de mogelijkheden van de toekomst, is Nederland binnenkort klaar voor de massale doorbraak van de elektrische auto. Gemeenten leggen meestal die laadinfrastructuur aan of vragen het uit. Door daarbij de technische voorwaarden te creëren waar een laadpunt aan moet voldoen, kan heel Nederland over een paar jaar alle [..]

Lees verder

Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies.Accepteren Meer informatie