De elektrische rijder wil graag Slim Laden

Ze worden ook wel de pioniers of de early adopters genoemd. Sommigen doen het voor de lage belasting, het milieu, de luxe en de rust of simpelweg omdat ze de toekomst nu vast willen ervaren. Welke  verwachtingen en behoeften heeft  de elektrische rijder? Dat is de basis van het onderzoek wat Auke Hoekstra (TU Eindhoven) en Nazir Refa (ElaadNL) hebben uitgevoerd om de voorkeuren van elektrische rijders in kaart te brengen. Aan het onderzoek hebben ongeveer 300 mensen  met een elektrische auto deelgenomen. ­

Elektrische rijders zijn vaak hoogopgeleid, tussen de 40 en 60, hebben een goede baan en zijn vaak man. De argumenten waarom ze voor elektrisch rijden kiezen verschillen per persoon, maar technologische innovatie, de lage fiscale bijtelling, een fijne rijervaring en de milieuvriendelijkheid komen allemaal terug als min of meer belangrijke factoren.

80 tot 90 procent van elektrische rijder is bereid tot Slim Laden

Dat elektrisch rijden nog niet is uitontwikkeld komt ook terug. Hoewel de rijervaring en stilte als erg prettig wordt ervaren, zou meer batterijcapaciteit wel worden gewaardeerd. Qua laden is het belangrijk dat elektrische rijders de mogelijkheid willen hebben om op vol vermogen te laden. Toch is ook  Slim Laden zeker populair.  Bijna 80% van de ondervraagden is bereid om dit te gebruiken als dit het elektriciteitsnet ontlast, terwijl bijna 90% het graag zou willen gebruiken om meer gebruik te maken van duurzame energie.

Al met al dus voldoende hoopvolle resultaten waarin elektrisch rijden en Slim Laden prima de norm kunnen worden. Dat de groep elektrische rijders meer divers gaat worden lijkt evident. Recent onderzoek van de universiteit van Sussex (VK) en Aarhus (DK) laat immers zien dat juist vrouwen een belangrijke nieuwe doelgroep zijn voor elektrisch vervoer..

Lees hier meer over het onderzoek van Nazir Refa en Auke Hoekstra:

A. Hoekstra & N. Refa, “Characteristics of Dutch EV drivers”, EVS30, 2017.

Sovacool, B., J. Kester, L. Noel, G. Zarazua de Rubens, The demographics of decarbonizing transport: The influence of gender, education, occupation, age, and household size on electric mobility preferences in the Nordic region, Global Environmental Change, 2018

Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies.Accepteren Meer informatie