12 dec 2017

Ranglijst toont voorbereiding Nederlandse gemeenten op komst elektrisch vervoer

De gemeente Terschelling is op dit moment het best voorbereid op de komst van de elektrische auto. Ook de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht staan in de top 10 en behoren tot de koplopers in Nederland. Dit blijkt uit de ranglijst “Laadinfrastructuur Nederlandse gemeenten 2017”. De ranglijst van het Living Lab Smart Charging kijkt naar het aantal aanwezige laadpunten per 1000 auto’s, die op dit moment geregistreerd zijn. Op Terschelling is het grootste aantal laadpunten beschikbaar per voertuig. Met de ranglijst tonen we aan dat de komende jaren nog flink geïnvesteerd moet worden in de infrastructuur voor elektrisch vervoer.

Terschelling rijdt elektrisch
Op het eiland rijden 47 elektrisch deelauto’s rond en zijn ook busvervoer en pakketbezorging geëlektrificeerd. Volgend jaar begint de energie-coöperatie Terschelling Energie ook met opwek van eigen zonne- en wind energie om die later te koppelen aan het elektrisch vervoer. Terschelling is dan ook klaar voor de toekomst, zegt wethouder Van der Wielen van Terschelling.

“We hebben de infrastructuur hier al liggen. Als mensen in de toekomst nog meer gebruik gaan maken van de elektrische auto kunnen we dat faciliteren. Terschelling kan al het een en ander laten zien aan andere gemeenten. Ik zou zeggen begin er mee, want het kost de nodige tijd, maar het is wel iets waar je op in moet zetten.”

Vanaf de start van het elektrische vervoer op Terschelling in 2015 zijn al meer dan 140.000 ritten gemaakt in een deelauto van WattCar en gebruiken ruim 3300 mensen de elektrische deelauto’s, die laden op de infrastructuur van GreenFlux


Complete Ranglijst “Laadinfrastructuur 2017 Nederlandse gemeenten.”
In 2025 rijden er naar verwachting 1 miljoen elektrische auto’s in Nederland. Het nieuwe kabinet wil bovendien dat alle nieuw verkochte auto’s na 2030 emissieloos zijn. Ook busvervoer en vrachtverkeer wordt de komende jaren steeds meer elektrisch. Dat betekent dat er de komende jaren fors geïnvesteerd moet worden in de infrastructuur om te zorgen dat er voldoende laadpunten zijn voor al die voertuigen.

De ranglijst toont aan dat veel gemeente al volop inzetten op de komst van het elektrisch vervoer, maar ook dat er nog veel moet gebeuren voordat heel Nederland klaar is voor een mobiliteitssysteem waarin we wonen, werken en rijden op energie uit zon en wind, zegt Rutger de Croon, programma- manager van het Living Lab Smart Charging:

“Met deze ranglijst willen we laten zien wat er allemaal al gebeurt in Nederland en dat duurzaam elektrisch vervoer ook echt in de praktijk mogelijk is. We staan nog maar aan het begin van alle veranderingen en we willen gemeenten graag helpen om de overstap naar slim  duurzaam vervoer te maken.”

Rijden op energie uit zon en wind
Het doel is om in Nederland de batterijen van elektrische auto’s op te laden met energie die is opgewekt uit zon en wind. Het aanbod van zonne- en windenergie groeit en de opmars van elektrische voertuigen is niet te stoppen. Door deze twee ontwikkelingen te koppelen ontstaan enorme kansen om de energietransitie van fossiele brandstoffen naar groene stroom te versnellen. Zo laden we onze elektrische voertuigen op als er veel aanbod van goedkope zonne- en windenergie is. We gebruiken de batterijen van voertuigen om die schone energie op te slaan om er later mee te koken, douchen of om bedrijven en woningen te verwarmen.

Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies.Accepteren Meer informatie