Nationaal data onderzoek: veel potentieel voor slim laden elektrische auto’s

Elektrische voertuigen kunnen beter gespreid over de dag worden opgeladen, waardoor ze optimaal gebruik kunnen maken van duurzame energie en het elektriciteitsnet niet overbelasten. Dit blijkt uit nationaal data onderzoek bij 90% van alle publieke laadpalen in Nederland. Het onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam is gedaan in opdracht van G4 gemeenten, Metropool regio Amsterdam Elektrisch (MRA-E), het Living Lab Smart Charging en ElaadNL.

Potentieel voor slim laden bij 30 tot 50 procent van de laadtransacties in de avond

Voor dit onderzoek bundelde de Hogeschool van Amsterdam bijna 2,7 miljoen transacties uit 2016. Wat blijkt is dat voertuigen vaak zo snel mogelijk worden opgeladen. 30 tot 50 procent van de laadtransacties start tussen 16.00 en 20.00 uur en hebben 75% potentieel om slim te laden. Als een auto bijvoorbeeld vier uur aan de lader staat, maar in één uur de batterij vollaadt, dan blijven drie uren onbenut, die ingezet kunnen worden vool slim laden.

Het beter spreiden van de laadtijden is belangrijk om te voorkomen dat de vraag naar energie op drukke momenten te hoog wordt, als veel voertuigen tegelijk aan een laadpaal staan. Het zogenoemde slim laden heeft ook een positief effect op het laden van duurzame energie, omdat je meer tijd hebt bijvoorbeeld zonne- of windenergie te gebruiken.

In Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht heeft bijna de helft (46%) van de auto’s nog volop de potentie om slimmer te laden. In de rest van Nederland heeft 36% van de auto’s nog die potentie.

Vervolgonderzoek naar beter benutten duurzame energie

Het nationale dataonderzoek is de eerste stap in de samenwerking. Samen met de Hogeschool van Amsterdam wordt vervolgonderzoek gedaan waarmee het potentieel en de toepassing van slim laden verder wordt onderzocht. Dit moet meer inzicht bieden in hoe we elektrische voertuigen beter kunnen laten rijden op energie uit zon en wind. In de herfst kan bijvoorbeeld optimaal gebruik worden gemaakt van windenergie in de avond en nacht.

Zo kunnen we samen de energietransitie van fossiele naar duurzame energie mogelijk maken, zegt Harm-Jan Idema van het Living Lab Smart Charging:

“De gemeenten Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Amsterdam, ElaadNL en de Metropoolregio Amsterdam zijn echt koplopers op het gebied van de ontwikkeling van een duurzaam vervoerssysteem waarin we wonen, werken en rijden op energie op zon en wind.  We zijn erg blij met hun inzet en betrokkenheid bij slim laden, waardoor we straks daadwerkelijk een duurzaam vervoerssysteem kunnen realiseren.”

De analyse van de huidige situatie is afgerond en verder onderzoek vindt op basis daarvan plaats in 2018 door de Hogeschool van Amsterdam, de G4 gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, Metropool regio Amsterdam Elektrisch (MRA-E), het Living Lab Smart Charging en ElaadNL.

Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies.Accepteren Meer informatie