Elektrische voertuigen kunnen beter gespreid over de dag worden opgeladen, waardoor ze optimaal gebruik kunnen maken van duurzame energie en het elektriciteitsnet niet overbelasten.

HvA - Nationaal Data-Onderzoek Slim Laden 

Elektrische voertuigen kunnen beter gespreid over de dag worden opgeladen, waardoor ze optimaal gebruik kunnen maken van duurzame energie en het elektriciteitsnet niet overbelasten. Dit blijkt uit nationaal data onderzoek bij 90% van alle publieke laadpalen in Nederland. Het onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam is gedaan in opdracht van G4 gemeenten, Metropool regio Amsterdam Elektrisch (MRA-E), het Living Lab Smart Charging en ElaadNL.

 

WAT DATA-ONDERZOEK NAAR LAADGEDRAG

Om het volledige potentieel van slim laden te vergroten is het van belang om te kijken naar hoe een EV-rijder laadt. Voor dit onderzoek staat de vraag centraal of het mogelijk is om de laadtijden van elektrische auto's te spreiden zodat extra vraag naar energie op drukke momenten niet te hoog wordt wanneer veel voertuigen tegelijk aan een laadpaal staan. De voorlopige conclusies zijn dat 30 tot 50 procent van de laadtransacties start tussen 16.00 en 20.00 uur en 75% potentieel heeft om slim te laden. Als een auto bijvoorbeeld vier uur aan de lader staat, maar in één uur de batterij vollaadt, dan blijven drie uren onbenut, die ingezet kunnen worden voor slim laden. Slim laden (of Smart Charging) heeft ook een positief effect op het laden van duurzame energie, omdat je meer tijd hebt bijvoorbeeld zonne- of windenergie te gebruiken. In Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Utrecht heeft bijna de helft (46%) van de auto’s nog volop de potentie om slimmer te laden. In de rest van Nederland heeft 36% van de auto’s nog die potentie.

HOE ANALYSE 2,7 MILJOEN TRANSACTIES

Voor dit onderzoek bundelde de Hogeschool van Amsterdam bijna 2,7 miljoen transacties uit 2016. Er komt nu een vervolgonderzoek waarmee het potentieel en de toepassing van slim laden verder wordt onderzocht. Dit moet meer inzicht bieden in hoe we elektrische voertuigen beter kunnen laten rijden op energie uit zon en wind. In de herfst kan bijvoorbeeld optimaal gebruik worden gemaakt van windenergie in de avond en nacht.

WIE VERDER ONDERZOEK

De analyse van de huidige situatie is afgerond en verder onderzoek vindt op basis daarvan plaats in 2018 door de Hogeschool van Amsterdam, de G4 gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, Metropool regio Amsterdam Elektrisch (MRA-E), het Living Lab Smart Charging en ElaadNL.

Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies.Accepteren Meer informatie