Onderzoek

Analyse dataset Slim Laden Jedlix

11/28/2018 Automobilisten die slim laden doen dit vooral buiten de drukke uren op het energienetwerk. Ook valt te zien dat de totale energievraag van mensen die Slim Laden naar de nachturen verschuift.  Dit blijkt uit een analyse van het laadgedrag van 140 automobilisten die de Slim Laden App van Jedlix gebruiken. In totaal zijn 10-duizend [..]

Lees verder

“Algoritmes kunnen laadgedrag voorspellen”

11/22/2018 Met steeds meer elektrische auto’s wordt er ook steeds meer geladen en dat doen we nu nog  traditioneel. Elektrische auto’s worden meteen op volle snelheid gevuld terwijl dat niet altijd noodzakelijk is. Eerste inzichten uit het Nationaal Dataonderzoek Slimme Laadstrategieën (NDSL) laten zien dat er in veel gevallen een zee van ruimte is om auto’s goedkoper, [..]

Lees verder

Proef van start; Huishoudens gaan slim laden

10/04/2018 De deelnemers zijn bekend en de eerste meting is gestart: de proef ‘Flexibel Laden Achter de Meter’ is officieel begonnen! Ruim 170 huishoudens maken gebruik van een slimme energieregelaar waarmee het huiselijke stroomverbruik, eventuele opwek en het laden van een eigen elektrische auto wordt geregeld en gemonitord. De auto zal dan slim geladen geworden zodat er optimaal gebruik [..]

Lees verder

Hoeveel flexibiliteit is er eigenlijk om elektrische auto’s op te laden?

09/18/2018 Er is veel potentie om elektrische auto’s slim op te laden en daarmee het elektriciteitsnet te ontlasten en meer gebruik te maken van duurzame energie. Dat is de belangrijkste conclusie uit recent onderzoek uitgevoerd door de Universiteit van Gent in nauwe samenwerking met ElaadNL. Voor het onderzoek, gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Electric Power [..]

Lees verder

Quantifying the factors influencing people’s car type choices in Europe

01/23/2018 Gómez Vilchez, J., Harrison, G., Kelleher, L., Smyth, A., Thiel, C. met bijdragen van: Lu, H. and Rohr, C Artikel gepubliceerd op JRC Science Hub Kernwoorden:  Low- and zero-emission vehicles,  operating costs, changing attitude, EV, purchase subsidies "Quantifying the factors influencing people’s car type choices in Europe" onderzocht de veranderingen van de [..]

Lees verder

Nationaal data onderzoek: veel potentieel voor slim laden elektrische auto’s

12/21/2017 Elektrische voertuigen kunnen beter gespreid over de dag worden opgeladen, waardoor ze optimaal gebruik kunnen maken van duurzame energie en het elektriciteitsnet niet overbelasten. Dit blijkt uit nationaal data onderzoek bij 90% van alle publieke laadpalen in Nederland. Het onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam is gedaan in opdracht van G4 gemeenten, Metropool regio Amsterdam Elektrisch [..]

Lees verder

Designing a transparant Charge Point

12/06/2017 Thijs Turel, Dominique Joskin, Frank Geerts , Eric van Kaathoven, Marcel Schouwenaar   Dit onderzoek is gepubliceerd in het kader van Democracy by Design Keywords: transparant, laadgedrag, laadpaal, elektrische auto's, Smart City   Interessant voor Living Lab Smart Charging In de Smart City van morgen vertoont straatmeubilair adaptief gedrag: het past zich aan naar gelang de [..]

Lees verder

Quantitive analysis of electric vehicle flexibility: A data-driven approach

11/29/2017 N. Sadeghianpourhamami, N. Refa, M. Strobbe, C. Develder Artikel gepubliceerd in International journal of electrical power and energy systems Kernwoorden: Flexibel laden, clusters, laadgedrag, potentieel van Slim Laden, laadalgoritmes Interessant voor Living Lab: Dit is een voortzetting van "Quantifying flexibility in EV charging as DR potential: Analysis of two real-world data [..]

Lees verder

Provision of regulating- and reserve power by electric vehicle owners in the Dutch market

05/16/2017 Secundaire reserve, Vehicle-to-Grid, Gebruikersinteractie, Integratie EV in elektriciteitsnet Voorgaande jaren laten een significante toename van elektrische auto's (EVs) zien. Deze kunnen een aanzienlijke bijdrage leveren aan het behalen van Europese, nationale en gemeentelijke energie- en klimaatdoelen. Echter, de meeste EVs worden 90% van de tijd niet gebruikt. Dit maakt hun batterijen [..]

Lees verder

Variable-rate Pricing of Electric Vehicle Charging; Exploring consumer behavior using TamagoCar app

04/19/2017 Variabel prijsmechanisme, Reductie in Piekbelasting,  Alternatief voor Slim Laden, Dynamic Pricing Middels een experiment via een applicatie toont dit onderzoek aan dat een variabel (energie)prijsmechanisme in vergelijking met een real time prijsmechanisme voor minder piekbelasting zorgt op de elektriciteitsnetten. Hiermee impliceert deze studie dat een variabel [..]

Lees verder

Quantifying flexibility in EV charging as DR potential: Analysis of two real-world data sets

04/19/2017 Auteurs: Chris Develder, Nasrin Sadeghianpourhamami, Matthias Strobbe, en Nazir Refa Flexibiliteit, Clustering, Laadgedrag,  Potentieel van Slim Laden, Gedrag   De studie is gefocust op het bepalen van het flexibiliteitspotentieel met behulp van clustering van grote volumes historische laadsessies. Met behulp van clustering-technieken zijn uit de laaddata [..]

Lees verder

Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies.Accepteren Meer informatie