Doorbraak op de achtergrond: elektrische bussen in het OV

Door: Jan van Rookhuijzen, marktontwikkelaar ElaadNL

Wat gaat er nog sneller dan de overgang van sjoemeldiesels naar elektrische auto’s? We worden immers dagelijks bedolven onder het geweld van over elkaar heen duikelende Tesla-killers en het massaal uit de grond stampen van ultra-snelladers. Toch zal het de oplettende nieuwsvolger opgevallen zijn dat er steeds vaker elektrische bussen worden ingezet in het openbaar vervoer. In relatieve stilte vindt er een omslag plaats; 6% van de bussen in het openbaar vervoer is reeds ‘zero-emissie’, namelijk 279 bussen. Dit in vergelijking tot de 0,3% voor volledig elektrische personenauto’s.

Vervoerders zien noodzaak van elektrische bus

Afgelopen maanden heeft kennis- en innovatiecentrum ElaadNL met zowel concessieverleners als vervoerders gesproken en iedereen is positief. De noodzaak om invulling te geven aan het klimaatakkoord van Parijs is helder en biedt duidelijke kaders om investeringsbeslissingen te maken. Maar natuurlijk is het ook goed nieuws voor je longen, zeker als je in een drukke stad woont. In en rond een grote stad rijden zomaar 100 tot 300 bussen en een groot deel daarvan rijdt praktisch de hele dag. Juist in die steden worden de, al te hoge, grenzen voor de uitstoot van fijn stof en stikstofdioxide vaak flink overschreden. Goed nieuws dus dat deze bussen snel schoner gaan worden.

Huidig aantal volledig elektrische bussen per concessiegebied (Trendmonitor maart 2018)

Smart Charging voor bussen is nodig

Het totale energieverbruik met 0,5 TWh, als alle bussen straks elektrisch zijn, is ten opzichte van een totaalverbruik van 120 TWh op zichzelf niet zo indrukwekkend. Ter vergelijking: volgens Netbeheer Nederland wordt er jaarlijks 1 TWh gestolen door illegale hennepkwekers. Maar hoe voorkom je dat je van sjoemeldiesel naar sjoemelstroom gaat? Hoe zorg je dat de elektrische bussen straks niet op kolen rijden maar juist helpen met het beter benutten van duurzame energie uit wind en zon? Je raadt het al: Smart Charging gaat hierbij helpen. Door op de juiste manier en op het juiste moment op te laden kunnen we maximaal gebruik maken van duurzame energie en voorkomen we problemen op het energienetwerk. Daar moeten we de komende jaren met alle betrokken partijen hard aan werken.

Lees ook het artikel van Paul Broos

Kijk de video over de toekomst van het elektrisch busvervoer.

 

Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies.Accepteren Meer informatie