Smart Charging: dé oplossing voor iedereen!

Door: Willem Knol
Projectleider Den Haag elektrisch

Zo’n 1.700 Hagenaars en Hagenezen rijden in een elektrische auto. De overgrote meerderheid hiervan laadt in de openbare ruimte, aangezien zij niet de beschikking hebben over een eigen oprit. Samen met de laadbehoefte van forenzen en bezoekers heeft dit geresulteerd in een laadnetwerk van ruim 850 openbare laadpalen. De verwachting is dat dit de komende jaren verder groeit tot zo’n 1.500 stuks. Deze groei brengt voor de gemeente verschillende uitdagingen met zich mee: Hoe past dit in de openbare ruimte (ruimtelijk), vraagt dit niet teveel van het huidige energienet (technisch) en hoe houden we dit dan betaalbaar (financieel)? Dit zijn veel gehoorde vragen in het ijspaleis van Den Haag en ongetwijfeld ook in andere gemeentehuizen.

Proef met slim laden van auto’s

Smart Charging wordt vaak als mogelijke oplossing geopperd, zowel voor het technische als het financiële probleem. Het aanpassen van het laadvermogen kan zorgen voor het verlagen van de piek op het energienet, maar kan er ook voor zorgen dat de energieleverancier zijn energie goedkoper kan inkopen. Reden voor onze gemeente om hier op grote schaal mee te experimenteren. Een proef met alle laadpalen van Den Haag, met alle partners in de keten: De laadpaalleveranciers en bijbehorende backoffices (Alfen & Ecotap), de energieleverancier (Delta), een smart charging platform (Enervalis), een gebruikersinterface (Social Charging) en natuurlijk de eigenaar van het laadnetwerk (de gemeente). Een volle vergadertafel dus.

Op eigen risico zijn de verschillende partijen in de Smart Charging-trein gestapt, niet wetende hoeveel dit zou gaan kosten en opleveren. Technisch zijn we tegen verschillende problemen aangelopen: ICT-koppelingen, niet-ladende auto’s, etc. Uiteindelijk bleken dit toch voornamelijk incidenten te zijn en kunnen we concluderen dat Smart Charging op dergelijk grote schaal nu goed werkt.

Wat hebben we geleerd van het Slim Laden

Biedt slim laden dan ook de oplossing voor bovenstaande vraagstukken? De proef in Den Haag laat zien dat Slim Laden fors kan bijdragen aan het inpassen van laadinfrastructuur in het huidige energienet door middel van piekreductie. Financieel gezien vallen de resultaten tegen, de voordelen voor de energieleverancier zijn minder groot dan verwacht. Uiteraard kunnen de opbrengsten nog vergroot worden door bijvoorbeeld een groter aandeel volledig elektrische auto’s of het nog verder omlaag schroeven van het vermogen tijdens de piek. Maar gezien het aantal stakeholders dat allemaal een graantje mee wil pikken – en dan heb ik het nog niet eens over de gebruiker gehad – is een paar duizend euro per jaar niet voldoende opbrengst. 

Goede samenwerking is cruciaal

Wellicht is de netbeheerder in de toekomst bereid om te betalen voor de behaalde piekreductie. Dit betekent wel weer een extra stakeholder aan tafel. Dit is dan ook wel de grootste les, willen we Smart Charging als oplossing inzetten, vraagt dat op zowel proces als techniek om een goede samenwerking tussen een groot aantal verschillende partijen.

 

Lees ook: Elektrische rijders in Den Haag rijden groener en goedkoper

Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies.Accepteren Meer informatie